Kumppanuusmainonta

Kumppaniasiakkaat maksavat markkinointikuluja vain toteutuneista tavoitteista.

Affit ovat internetin kovimpia kaupantekijöitä

Seuraa historian luento.

Ennen 2000-lukua kun internet oli vielä lapsenkengissä, tuolloin William J. Tobin konseptoi idean, jossa mainostaja maksoi komission affiliate-verkostolle, jokaisesta affiliate-verkoston kautta toteutuneesta myynnistä. William J. Tobin patentoi menetelmän tulospohjaisesta markkinoinnista vuonna 2000. Tobinia pidetäänkin maailmanhistorian ensimmäisenä internetmainostajana.

Edellisestä tietoiskusta voit huomata kaksi osapuolta, mainostajan ja affiliate-verkoston. Affiliate-verkosto on eräänlainen keskittymä, joka saattaa mainostaja-osapuolen vielä toistaiseksi tuntemattoman toisen osapuolen kanssa yhteen.

Kumppanuusmainonnassa eli tutummin affiliate-markkinoinnissa mainostaja haluaa maksaa markkinointikuluja tulospohjaisesti. Affiliate-verkostoon rekisteröityneet julkaisijat toimivat palveluntuottajan roolissa odottaen muhkeita komissioita mainostajille ansaituista myynneistä.

Kerrataan osapuolet

1) Affiliate-verkosto on mainostajat ja julkaisijat yhteen saattava osapuoli;

2) Mainostaja on yritys, joka haluaa kasvattaa myyntiä mahdollisimman kustannustehokkaasti;

3) Julkaisija (”affi”) on yksityishenkilö tai jopa pörssilistattu yhtiö, jonka tehtävänä on markkinoida mainostajan tuotteita.

Vielä hetki sitten julkaisija oli se tuntematon osapuoli, jonka työstä kerron sinulle seuraavaksi.

Affiliate-markkinointi on julkaisijalle keino ansaita rahaa netissä. Esimerkiksi suosittelemalla mainostajien (kumppaneiden) tuotteita, julkaisija ansaitsee rahallisen palkkion jokaisesta toteutuneesta myyntitapahtumasta. Kuka tässä kohtaa joutuu maksumieheksi?

Mainostaja voi affiliate-verkoston tarjoamien seurantatyökalujen ansiosta seurata jopa reaaliaikaisesti oman markkinointibudjettinsa käyttäytymistä. Affiliate-verkoston kanssa mainostaja on määritellyt tavoitteet ja komissiomallit, joiden mukaan affiliate-verkosto laskuttaa mainostajaa kun julkaisijat ovat tehneet kauppaa mainostajan tuotteista.

Affiliate-verkosto laskuttaa ensiksi siis mainostajaa, ottaa pienen osan saatavista itselleen ja maksaa komissiomallin mukaisesti palkkion julkaisijalle.

Näetkö, kumppanuusmainonta on siis yksinkertainen, mutta äärimmäisen kustannustehokas tapa, josta niin mainostaja, affiliate-verkosto kuin julkaisija hyötyvät.

Missä ja miten affit tekevät kauppaa?

Affit omistavat erityyppisiä verkkomedioita, joiden ansaintalogiikka perustuu kumppanuusmainontaan. Näitä verkkomedioita ovat esimerkiksi:

1) Uutissivustot;

2) Henkilökohtaiset blogit;

3) Hintavertailut;

4) Alennuskoodisivustot.

Affin tavoitteena on ohjata mahdollisimman paljon kävijäliikennettä mainostajan verkkokauppaan, tarjouspyyntölomakkeeseen tai muuhun verkossa toimivaan palveluun. Kauppaa tehdään tuottamalla julkaisijan omistamalle verkkosivustolle kävijöitä palvelevaa sisältöä, johon upotetaan mainosbannereita ja tuotelinkkejä.

Kun verkkosivuston käyttäjä päättää klikata esimerkiksi sivustolla näkyvää mainosbanneria, kävijä ohjautuu mainostajan sivuille, jossa onnellinen käyttäjä löytää tarvitsemansa hyödykkeen. Seurantalinkin ansiosta julkaisija näkee affiliate-verkoston profiilistaan ansaitsemansa myynnit. Tehokasta.

Kovimmat julkaisijat tekevät miljoonatiliä

Tulospohjainen markkinointi on julkaisijan näkökulmasta passiivista tuloa. Sen eteen joutuu aluksi tekemään hirvittävän määrän töitä, mutta homman edetessä tarvittava aika vähenee, mutta kauppaa syntyy yhä enemmän.

Tässä vaiheessa saatat kyseenalaistaa kumppanuusmainonnan potentiaalin, mutta tuon sinulle seuraavaksi esimerkkejä Suomen tunnetuimmista sivustoista, joiden ansaintalogiikka perustuu affiliate-markkinointiin.

Rantapallo

Rantapallo on online-matkavaraussivusto, joka palvelee suomalaisia matkailijoita. Sivuston avulla suomalaiset voivat etsiä ulkomaan kuin kotimaan hotelleja sekä edullisia lentoja matkan järjestämiseen. Rantapallon mainostaja-kumppaneina toimivat niin hotellit kuin lentoyhtiöt, jotka maksavat toteutuneista tavoitteista rahallisia palkkioita julkaisijalle eli Rantapallolle.

Esimerkiksi, vuonna 2018 Rantapallon liikevaihto oli noin 2 000 000 euroa kun vuonna 2017 se oli lähes 3 miljoonaa euroa. Uskomatonta, mutta totta.

Hintavertailusivustot

Hintavertailusivustojen periaatteena on tuottaa kävijöilleen vaihtoehtoja saman tuotteen hintojen vertailemiseen mainostajilla. Kävijä vertailee tuotteen hintoja sivustolla ja äänestää jaloillaan sen palveluntarjoajan eteen, joka tarjoaa etsimäänsä tuotetta edullisimmin. Ansaintalogiikka on tässäkin sama, julkaisija saa mainostajalta palkkion kun asiakas päättää ostaa haluamansa hyödykkeen.

Olen affiliate-julkaisija

Kiinnostukseni kumppanuusmainontaan heräsi vuonna 2013 kun olin vielä lukion toisen vuosikurssin opiskelija. Alalla menestyminen ei kuitenkaan tapahdu yhdessä yössä. Vielä vuoden 2018 alussa en tehnyt yhtään kauppaa omilla sivustoillani.

Tänä päivänä olen onnellinen, etten luovuttanut. Olen käyttänyt tuhansia työtunteja affiliate-markkinoinnin opettelemiseen ja tekemiseen. Suhtaudun affiliate-markkinointiin suurella intohimolla, vaikka luokittelen sen tänä päivänä työkseni kun vielä kaksi vuotta sitten olin enemmänkin vain harrastelija.

Mitä konkreettisesti teen kumppaanusmainonnassa?

Luonnehdin Essentumin medialaboratorioksi, jossa kehittelen uusia kuluttaja-asiakkaita palvelevia verkkosivustoja, missä painopiste on aina hyödyllisen ja lisäarvoa tuottavan tiedon jakaminen. Olen erikoistunut hintavertailu- ja alennuskoodisivustojen pitämiseen.

Esimerkkejä omistamistani verkkomedioista:

1) Vertaanyt.fi

2) Alennuskoodit.com

3) Lainafiltteri.fi

4) Nettiarvonnat.fi

5) Kumppanuusmainonta.fi

Affiliate-verkostot Suomessa

Suomessa on Pohjoismaiden tasolla toimivia affiliate-verkostoja, joihin niin mainostajaksi kuin julkaisijaksi rekisteröityminen on ilmaista.

1) Adtration

2) Adservice

3) TradeDoubler

4) Performission

Julkaisijana sinulla tulisi olla oma verkkomedia, kuten blogi, tuotearvostelusivusto tai vaikkapa Instagram-sivu, johon sitten lisäät relevanttien mainostajien seurantalinkkien lisäämisen julkaisuihin.

Kiinnostaisiko yhteistyö?

Olen avoin kaikille ehdotuksille. Ota minuun yhteyttä, jos olet kiinnostunut yhteistyöstä omistamillani sivustoilla. Jos haluat lisätä esimerkiksi yrityksesi tuotteita sivuilleni, voit rekisteröityä affiliate-verkostoihin ja hakea minut sieltä.